08-07-2016, Saat:06:19 PM
İbn Hazm, Buhârînin çalgı ile ilgili rivayetini sahih görmeyerek hata mı etti?
Bu bölümde sadece ilgili hadisi değerlendirerek Selefilerin İbn Hazm rahimehullah'a karşı yaptıkları - İlmî olmaktan yoksun- yersiz eleştirilerine göndermelerde bulunacağım!
Bismillahirrahmanirrahim
Selefilerin ortalıkta dolaşan sözleri şunlar:
1-Müziğin haram olduğunda İcma vardır!
2-İbn Hazm bu mesele de şazdır!
3-İbn Hazm'ın mezkur hadisi zayıf görmesi hatadır zira İbn Hacer hadisin muttasıl olduğunu ispat etmiştir!
Delilsiz iddiaların analizi:
1- Bağlayıcı olan ancak vahyin nuzulune tanıklık eden ashâbın icmasıdır. Onlardan sonra gelenlerin ittifakları nasıl bağlayıcı olabilir?
Dahası onlardan sonra gelenlerin - bu meselede-ittifakı bile yokken bu İcma nereden ihdas ediliyor?
Müziğin haram olduğuna dair icma iddiasında bulunanlarda kimler! Nereden almışlar bu icmâyı yoksa kendileri mi ihdas etmişler?
Kahvehane de otururken mi karar vermişler?
Sözü daha fazla uzatmadan bu meseleyi İmam Şevkani'nin "Müziğin haram olduğu konusunda İcma iddia edenlerin iddialarının batıl olduğunun ispatı" adlı risalesine havale ediyorum.
2-İbn Hazm'ın şaz olduğunu söyleyenlere gelince bilsinler ki şazlık cumhura muhalif olmak değildir bilakis asıl şazlık - çoğunluk dahi olsa- hakka karşı olmaktır!
Biz yine de İbn Hazm'a eşlik eden bir kaç isim zikredelim ki İmamın yalnız olmadığı anlaşılsın: Ebubekir b. Arabi, İbn Tahir, İmam Gazali...
3-İbn Hazm Rahmetullahi aleyh Buhârînin hadisini muallak ve munkatı olduğu için kabul etmemiştir. İbn Hacer ise hadisi muttasıl kılmak için hayli efor sarfederek dokuz tarik belirtmiştir.
İbn Hacer rahimehullah ve taklitçilerine hadisin muttasıl olması konusunda itiraz edecek bir bilgiye sahip değilim fakat aktarılan hadislerin kendisinde birleştiği bir ravi olan Hişam bin Ammar üzerinde duracağım.
Hişam bin Ammar, Şam'ın hatip ve bilginleri arasında sayılan genel olarak da sadık olarak bilinen ve kabul edilen birisi fakat araştırmalarım sırasında muhaddislerin kendisi hakkındaki cerh ifadelerine rastladım. İşte bazıları:
İmam Ahmed : "Tutarsız ve dönek bir adamdır"
İmam Nesai: "Önemli bir insan değildir."
Zehebi: "Sadık bir adam ama hakkında itiraz edenler oldukça çok"
Ayrıca Zehebi onun para ve ücret karşılığında hadis rivayet ettiğini söylemiştir.
Ebu Hatim: "Doğru bir insandı ama sonradan değişti, her söyleneni söyledi, her duyduğunu başkasına telkin etmeye başladı"
Sonuç: 1-İbn Hazm rahimehullah'a yapılan ithamlarda haklılık payı yoktur.
2-Hadisin sıhhatinde problem vardır.
3-Şazlık muhaliflerin zihinlerinde oluşturduğu bir kurgudur.
Hamd Alemlerin rabbi olan Allah'adır.
Ebu Muhammed ez zahiri
Bu bölümde sadece ilgili hadisi değerlendirerek Selefilerin İbn Hazm rahimehullah'a karşı yaptıkları - İlmî olmaktan yoksun- yersiz eleştirilerine göndermelerde bulunacağım!
Bismillahirrahmanirrahim
Selefilerin ortalıkta dolaşan sözleri şunlar:
1-Müziğin haram olduğunda İcma vardır!
2-İbn Hazm bu mesele de şazdır!
3-İbn Hazm'ın mezkur hadisi zayıf görmesi hatadır zira İbn Hacer hadisin muttasıl olduğunu ispat etmiştir!
Delilsiz iddiaların analizi:
1- Bağlayıcı olan ancak vahyin nuzulune tanıklık eden ashâbın icmasıdır. Onlardan sonra gelenlerin ittifakları nasıl bağlayıcı olabilir?
Dahası onlardan sonra gelenlerin - bu meselede-ittifakı bile yokken bu İcma nereden ihdas ediliyor?
Müziğin haram olduğuna dair icma iddiasında bulunanlarda kimler! Nereden almışlar bu icmâyı yoksa kendileri mi ihdas etmişler?
Kahvehane de otururken mi karar vermişler?
Sözü daha fazla uzatmadan bu meseleyi İmam Şevkani'nin "Müziğin haram olduğu konusunda İcma iddia edenlerin iddialarının batıl olduğunun ispatı" adlı risalesine havale ediyorum.
2-İbn Hazm'ın şaz olduğunu söyleyenlere gelince bilsinler ki şazlık cumhura muhalif olmak değildir bilakis asıl şazlık - çoğunluk dahi olsa- hakka karşı olmaktır!
Biz yine de İbn Hazm'a eşlik eden bir kaç isim zikredelim ki İmamın yalnız olmadığı anlaşılsın: Ebubekir b. Arabi, İbn Tahir, İmam Gazali...
3-İbn Hazm Rahmetullahi aleyh Buhârînin hadisini muallak ve munkatı olduğu için kabul etmemiştir. İbn Hacer ise hadisi muttasıl kılmak için hayli efor sarfederek dokuz tarik belirtmiştir.
İbn Hacer rahimehullah ve taklitçilerine hadisin muttasıl olması konusunda itiraz edecek bir bilgiye sahip değilim fakat aktarılan hadislerin kendisinde birleştiği bir ravi olan Hişam bin Ammar üzerinde duracağım.
Hişam bin Ammar, Şam'ın hatip ve bilginleri arasında sayılan genel olarak da sadık olarak bilinen ve kabul edilen birisi fakat araştırmalarım sırasında muhaddislerin kendisi hakkındaki cerh ifadelerine rastladım. İşte bazıları:
İmam Ahmed : "Tutarsız ve dönek bir adamdır"
İmam Nesai: "Önemli bir insan değildir."
Zehebi: "Sadık bir adam ama hakkında itiraz edenler oldukça çok"
Ayrıca Zehebi onun para ve ücret karşılığında hadis rivayet ettiğini söylemiştir.
Ebu Hatim: "Doğru bir insandı ama sonradan değişti, her söyleneni söyledi, her duyduğunu başkasına telkin etmeye başladı"
Sonuç: 1-İbn Hazm rahimehullah'a yapılan ithamlarda haklılık payı yoktur.
2-Hadisin sıhhatinde problem vardır.
3-Şazlık muhaliflerin zihinlerinde oluşturduğu bir kurgudur.
Hamd Alemlerin rabbi olan Allah'adır.
Ebu Muhammed ez zahiri