İslami Forum

Tam Versiyon: 4 Halife Dönemi
Şu anda arşiv modunu görüntülemektesiniz. Tam versiyonu görüntülemek için buraya tıklayınız.
Bu dönemde İslam Devleti'nin sınırları batıda Trablusgarp, doğuda Horasan ve kuzeyde Kafkasya'ya kadar genişletilmiş; böylece Arap Yarımadası dışına taşan İslamiyet, Asya ve Afrika'daki çeşitli milletlerce benimsenmiştir. Kurulacak olan yeni İslam devletlerinin siyasi ve hukuki temelleri de bu dönemde atılmıştır. Sırasıyla halife olan Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali, gerek siyasî gerekse toplumsal kararlar açısından peygamberin yolunu izlemişlerdir ve bu sebeple onların hükmettiği dönem sonraki hilafetten ayrıca işlenir. Yine bu nedenle Dört Halife Dönemi, "Doğru Yolda Giden Olgun Halifeler Dönemi" anlamına gelen "Hulefa-i Raşidin Dönemi" olarak adlandırılır. Bu dönemin sonraki hilafet dönemlerinden bir farkı da halifelerin saltanat benzeri bir miras yoluyla hilafeti almamış olması, şura yoluyla, seçim-benzeri bir düzenleme ile halife olmuş olmalarıdır. Ali'nin ölümünden kısa bir süre sonra hilafeti alan Muaviye hilafeti oğlu Yezid'e bıkarak seçim ve benzeri yollarla yapılan halife seçimini bertaraf etmiş ve ondan sonra kurulan İslami devletlerde hilafet babadan oğula geçen, miras yoluyla edinilen saltanat benzeri bir makam olmuştur.
paylasım için tesekkürler.. gülücük
öğrencilerimize yardımcı olucak faydalı bi konu sağol ismail
Sevgili Kardeş,

Çok kısa ancak çok ünemli bir konuya değinmişsiniz..
Teşekkürler ve tebrikler...

Özellikle:

ondan sonra kurulan İslami devletlerde hilafet babadan oğula geçen, miras yoluyla edinilen saltanat benzeri bir makam olmuştur.

Tesbitiniz çok önemlidir..

Konuya ben de bazı kişisel düşüncelerimi ilave etmek isterim...

Bildiğiniz gibi Aziz Peygamberimiz vefatından önce kendisinden sonra
halife olacak kimseyi işaret etmemiştir.

Bunun iki anlamı var:

1) Peygamberimiz kendinden sonra hilafet edecek kimseyi seçmediğine göre hiçbir halifenin hilafeti kendinden sonra gelecek oğluna veya
veliahtına devretmesi veya kendinden sonra halife olacak kimseyi
belirlemesi uygun değildir, mümkün de değildir.

2) Peygamberimizin kendisinden sonra hilafeti temsil edecek kişiyi
belirtmemesini,seçmemesini, halkın saygısını ve sevgisini kazanmış bir kişiyi halkın seçmesini arzu etmiştir şeklinde yorumlamak gereklidir.

Nitekim yukarıda arkadaşımızın anlattığı gibi ilk dört halife halkın ve ileri gelenlerin seçimi ve tasvibi ile gerçekleşmiştir.

Muaviye ise ordusuna ve mekkeden uzakta oluşuna dayanarak kendi kendini halife ilan etmiş ve kendisinden sonra da oğlunun halife olacağını
tayin etmiştir.

Böylece GERÇEK KUTSAL ANLAMDAKİ HİLAFET MAKAMI MAALESEF ORTADAN KALKMIŞ...

Sonraki tüm halifeler sahip oldukları askerin gücü ile hilafet makamını
ele geçirmişlerdir.

Şüphesiz buna Mısırı işgal ederek hilafeti zora dayanarak teslim alan Yavuz Sultan Selim de dahildir...

Bu nedenle ben ilk 4 halife sonrasında gerçek HİLAFET MAKAMININ
mevcut olmadığına, gerçek hilafet makamının ilk dört halife ile son bulduğuna inanıyorum......
Kur'anı Kerim'in kitap haline getirildiği, sınrların genişlemesiyle çoğaltıldığı,cemel vakası hakem olayı sıffin savaşı gibi önemli olayların gerçekleştiği önemli bir dönemdir. ayrıca bi hazırlık kitabında seçimle halifenin seçilmesinden dolayı cumhuriyet dönemi de denildiğini okumuştum..