Allah'ın vahdaniyeti; sayısal anlamda bir birliği değil, O'nun zatının, sıfatlarının ve fiillerinin eşsizliğini, benzersizliğini dile getirir. Buna göre, O'ndan başka yaratıcı ve O'ndan başka KULLUK EDİLECEK yoktur. Kur'ân, birçok âyette bu anlamda Allah'ın vahdaniyetini dile getirerek bunun zıddının imkansızlığını vurgular. Bu âyetlerden birkaçı şöyle sıralanabilir:
"O münezzehtir (eksiklerden uzaktır), yücedir. O öyle Allah'tır ki, (eşi ve benzeri yoktur), bir ve her şeye hakimdir" (ez-Zümer, 39/4).
"De ki: "O Allah bir tektir. O Allah'tır, samedtir, O doğurmamıştır, doğurulmamıştır. Hiçbir şey O'nun dengi değildir" (İhlâs, 112/1-4).
De ki: Allah ile beraber söyleye geldikleri gibi (başka) tanrılar olsaydı, onlar arşın sahibine elbet bir yol ararlardı. O, bunların söylemekte oldukları şeylerden tamamiyle münezzehtir, yücedir, büyüktür" (İsrâ, 17/42-43).
Var olduğu addolunan varlıklar-alemler-maddi birimler yani KESRET adını verdiğimiz ÇOKLUK ancak ve yalnızca, ilim boyutunda ve "İSMEN" vardır.
Bunun dışındaki varlıkları ise, "yok"tan ve "hayâl"den ibârettir!.
İlim boyutunda olmaları da, "var kabul edilişleri" itibariyledir!.Yani bu bir ZANDIR.
Konulan isimler dolayısıyla, onların Allah dışında bir varlıkları varmış gibi kabul edilirler. Oysa ki onlar ALLAH'ın sayısız mana ve hususiyetlerini aşikar edebilmek için görünen İLMİ SURETLERDİR.ALLAH İNDİNDE GERÇEKLİKLERİ BULUNMAMAKTADIR.
Gerçekte sadece Allah vardır!..Hem ALLAH hem de YARATILMIŞ varlıklar şeklindeki DUALİST DÜŞÜNÜŞ tamamen şirke götüren HATALI bir yorum olur.
İşte, bu yönü itibariyle, "Allah, insanı kendi sûreti üzere meydana getirmiştir".. Yani, kendindeki özellikler olan "esmâ" sûreti üzere!...(......RUHUMDAN NEFHETTİM......) Zaten kendi varlığının dışında bir varlık yok ki, onun sûreti üzere meydana getirsin.
Kendisindeki sayısız manaları ve hususiyetleri açığa çıkarmak istemiş ALLAH,".....Ben gizli bir hazineydim.Bilinmekliğimi istedim ALEMLERİ meydana getirdim......
Bu bağlamda KESRET YANİ ÇOKLUK,TEK OLAN ALLAH'IN vahdaniyetine tezat mıdır?.NASIL Kİ güneşin ışınları güneşten farklı değil,denizin dalgaları denizden farklı değilse YARATILMIŞ ALEMLER VE ALLAH arasındaki ilişki de bu bağlamda düşünülmelidir.
Her birimde her varlıkta-her yaratılmışta ALLAH tecelli etmektedir.tüm varlıklardan-birimlerden-yaratılmış alemlerden GÖRÜNEN SADECE ALLAH'TIR.Onun varlığı dışında VAR OLAN İKİNCİ BİR VARLIK kesinlikle bulunmamaktadır.
İslam dininin temeli sadece ALLAH'ın varlığını tasdik etmek ve bu bilince uygun olarak ALLAH'IN KULU olabilmektir.
"Allah vardı, onunla bereber hiçbir şey yoktu... El'ân öyledir..."
Yani ALLAH'tan başka hiçbir varlığın ASLININ bulunmadığı,KESRET'in yani yaratılmışların(ÇOKLUK) bizim kendi şartlanmışlıklarımız ve beş duyu organı kaydı altında olmamız hasebiyle algıladıklarımız olduğu gerçeğidir.
Sayı sayarken 1-2-3 diyoruz.Farkında mıyız acaba 1 den sonra gelen sayıların hepsi 1 'in tekrarıdır.1'in üzerine 1 eklenince 2 olur,aslında 2 yoktur.2 nin üzerine 1 eklenince 3 olur,3 ,üç tane 1'in birbirine eklemlenmesidir.3 ün gerçek bir varlığı bulunmamaktadır.
İşte bu yüzden diyoruz ki VAHDANİYET KESRETTE(çokluk) HAKKI MÜŞAHADE etmektir