Forum Gündemi:

Konu Başlığı : Abdest

*
Bu konu; tarihinde açılmış olup, 6 defa yorumlanmıştır.
Konu Sahibi : İakts98
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Çevrimdışı
Yeni Üye
*
4
mesajlar
4
konular
0
REP PUANI
Yeni Üye

Oct 2021
(Kayıt Tarihi)
Kız
(Cinsiyet)
#1
13-11-2021, Saat:04:55 PM
Merhaba, ben namaz kılmak için abdest aldım. Ve namaz kıldıktan sonra burnumda pislik gördüm. Burnuma yapışan şey yüzüme önden bakıldığında görünmeyecek derecede küçüktü ve taşmamıştı. Ve pisliğin yarısı burun deliğimde, yarısı taşmıştı ama küçüktü. Sadece yandan baktığım zaman burnumda olduğunu gördüm. Abdestim geçerli olmuş mudur?
Çevrimdışı
Forumcu
*
300
mesajlar
25
konular
280
REP PUANI
Yeni Üye

Nov 2016
(Kayıt Tarihi)
Erkek
(Cinsiyet)
#2
15-11-2021, Saat:09:52 AM
(13-11-2021, Saat:04:55 PM)İakts98 Adlı Kullanıcıdan Alıntı: İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!
Merhaba, ben namaz kılmak için abdest aldım. Ve namaz kıldıktan sonra burnumda pislik gördüm. Burnuma yapışan şey yüzüme önden bakıldığında görünmeyecek derecede küçüktü ve taşmamıştı. Ve pisliğin yarısı burun deliğimde, yarısı taşmıştı ama küçüktü. Sadece yandan baktığım zaman burnumda olduğunu gördüm. Abdestim geçerli olmuş mudur?
Namaz abdesinde ağız ve burun yıkanması farz değil, sünnettir.
Yani kazara veya unutarak; hatta çok kısıtlı su varsa ağzı ve burnu hiç yıkamadan bile namaz abdestti alabilirisiniz.
Özellikle namaz abdesti diye belirtiyorum, gusülde değil.

Fazala vesvese de yapamyın kendinize. Allah kabul etsin, abdesiniz geçerli, bu abdestle namazınızı rahatlıkla kılabilirsiniz.

Allah'a emanet
Çevrimdışı
هل أنا حقاً أنا ؟
*
5,437
mesajlar
484
konular
7,673
REP PUANI
Yeni Üye

Sep 2012
(Kayıt Tarihi)
Erkek
(Cinsiyet)
#3
16-11-2021, Saat:10:19 AM
örfi anlamda ifa edilen burun temizliği, şer'î bir hüküm olan istinşakın illeti değildir. el mühim namaz abdestinde istinşak ve istinsar ifa edildiği zaman üzerimize vacip olan gerçekleşmiş olur.
Çevrimdışı
Forumcu
*
300
mesajlar
25
konular
280
REP PUANI
Yeni Üye

Nov 2016
(Kayıt Tarihi)
Erkek
(Cinsiyet)
#4
17-11-2021, Saat:10:17 AM
(16-11-2021, Saat:10:19 AM)kalemşör Adlı Kullanıcıdan Alıntı: İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!
örfi anlamda ifa edilen burun temizliği, şer'î bir hüküm olan istinşakın illeti değildir. el mühim namaz abdestinde istinşak ve istinsar ifa edildiği zaman üzerimize vacip olan gerçekleşmiş olur.

Allah razı olsun.
Vacip dediğimiz zaman iş, avamın 1 tık üstünde açıklama gerektiriyor;

Bildiğim kadarı ile;
İmam Hanefide ağız burun yıkama gusülde farz, namaz abdesinde sünnet,
İmam Şafide hem gusülde, hem de namaz abdesinde sünnet,
İmam Ahmed Hambelide hem gusülde, hem namaz abdesinde farz.

Şimdi bu konuyu açan kardeşimizin abdesti geçerli mi, bu abdest ile kıldığı namaz iade gerektirir mi?
Çevrimdışı
Yeni Üye
*
7
mesajlar
2
konular
12
REP PUANI
Yeni Üye

Oct 2021
(Kayıt Tarihi)
Kız
(Cinsiyet)
#5
18-11-2021, Saat:03:59 PM
(13-11-2021, Saat:04:55 PM)İakts98 Adlı Kullanıcıdan Alıntı: İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!
Merhaba, ben namaz kılmak için abdest aldım. Ve namaz kıldıktan sonra burnumda pislik gördüm. Burnuma yapışan şey yüzüme önden bakıldığında görünmeyecek derecede küçüktü ve taşmamıştı. Ve pisliğin yarısı burun deliğimde, yarısı taşmıştı ama küçüktü. Sadece yandan baktığım zaman burnumda olduğunu gördüm. Abdestim geçerli olmuş mudur?

Burada hepsi geniş bir şekilde anlatıyor...

İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!
 

İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!


1 1 – Önden ve arkadan sidik, dışkı, kan, mezi, vedi, meni gibi bir necasetin veya sıvının çıkması.

2 – Yellenmek.
3 – Ağız, burun veya bedenin diğer her hangi bir uzvundan kan, irin veya cerahat gibi şeylerin çıkması.
4 – Ağızdan gelen kan, eğer tükürük kadar veya daha fazla olursa abdest bozulur, aksi halde bozulmaz. Diğer uzuvlardan çıkan kan ve sarı su, çıkma yerinden etrafa yayılırsa abdest bozulur, aksi halde bozulmaz.
5 – Ağız dolusu kusmak.
6 – Yatarak veya bir yere yaslanarak uyumak.
7 – Bayılmak.
8 – Sarhoş olmak.
9 – Delirmek.
10 – Fahiş mübaşeret; yani bir kimsenin karısı ile engelsiz ya da çok ince bir egelle oynaşması, sevişmesi halinde abdest bozulur.
11 – Namazda yanındaki kişinin işiteceği kadar gülmek.
12 – Mest üzerine meshin süresinin bitmesi. Bu süre mukim için 24, seferi için 72 saattir.
13 – Özürlü olan bir kimse için namaz vaktinin çıkması.
14 – Teyemmüm yapan bir kimsenin suya ulaşması.
Çevrimdışı
هل أنا حقاً أنا ؟
*
5,437
mesajlar
484
konular
7,673
REP PUANI
Yeni Üye

Sep 2012
(Kayıt Tarihi)
Erkek
(Cinsiyet)
#6
19-11-2021, Saat:11:51 AM
(17-11-2021, Saat:10:17 AM)camici Adlı Kullanıcıdan Alıntı: İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!
(16-11-2021, Saat:10:19 AM)kalemşör Adlı Kullanıcıdan Alıntı: İslamiForum.Net sitemizdeki linkleri görebilmek için sitemize buraya tıklayıp üye olmanız veya giriş yapmanız gerekiyor.
Sitemize üyelikler ücretsizdir!
örfi anlamda ifa edilen burun temizliği, şer'î bir hüküm olan istinşakın illeti değildir. el mühim namaz abdestinde istinşak ve istinsar ifa edildiği zaman üzerimize vacip olan gerçekleşmiş olur.

Allah razı olsun.
Vacip dediğimiz zaman iş, avamın 1 tık üstünde açıklama gerektiriyor;

Bildiğim kadarı ile;
İmam Hanefide ağız burun yıkama gusülde farz, namaz abdesinde sünnet,
İmam Şafide hem gusülde, hem de namaz abdesinde sünnet,
İmam Ahmed Hambelide hem gusülde, hem namaz abdesinde farz.

Şimdi bu konuyu açan kardeşimizin abdesti geçerli mi, bu abdest ile kıldığı namaz iade gerektirir mi?
Ecmain amin, kitap ve sünnetin beyanı bağlamında değerlendirdiğimiz zaman birbiriyle çelişik bu görüşlerin hepsi hatalı görünüyor. Zaten birbiriyle çelişik olan önermelerin hepsinin doğru olabilmesi aklen mümkün değildir. xy ve ab şeklinde ifade edersek  beşincisi olmayan dört ihtimal var:
xy=a
xy=b
x=a/y=b
y=a/x=b
Bunların üç tanesi hatalı bir tanesi ise doğrudur. Hepsi doğrudur denildiğinde bazı yanlışları doğru kabul etmiş oluruz ki bu açık bir hatadır. Hanefîlerin mazmaza ve istinşakı gusl abdesti için farz görüp namaz abdesti için sünnet görmeleri kendi usullerine muhalif kalmış olduğu meselelerdendir. Nitekim kuranı kerimde mazmaza ve istinşak emredilmediği halde onlar bunu farz görerek genel prensiplerinin dışına çıkmışlardır. Diğer yönden ise namaz abdestinde istinşak emredildiği halde onlar bunu sünnet görmüşlerdir. 
Doğruya isâbet edebilmemiz için farz ve mustehab kavramlarının içini doğru doldurmamız gerekir. Bir şeyin farz olabilmesi için bizlere bunun açıkça emredilmiş olması gerekir. Allah ve rasulünün emretmediği bir şeyi çeşitli yorumlarla farz olarak telakki etmek usulen yapılan korkunç bir hatadır. 
Sünnet ise Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in fiil ettiği şeydir. Burada bize düşen bu ibadetlerin kavil mi fiil mi olduğunu tespit etmektir. Gusl abdestinde mazmaza ve istinşakın emredilmiş olduğuna dair ne kitapta nede bizlere sahih olarak gelen merfu bir haberde bilgi yoktur. Hatta kuranı kerim "cünüp iseniz yıkanın" buyurarak açık bir şekilde belirtmiştir. Lakin bu Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in fiilidir ki bizlere güzel bir örnek olduğundan bu sünnettir/mustehabtır. Namaz abdesti için ise Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem emretmiştir, dolayısıyla bu hususta vaciptir.
soru sahibinin sorusu abdeste doğrudan taalluk etmiyor, diye düşünüyorum. ilk mesajımda bu hususa atıfta bulunmuştm.
Çevrimdışı
Forumcu
*
300
mesajlar
25
konular
280
REP PUANI
Yeni Üye

Nov 2016
(Kayıt Tarihi)
Erkek
(Cinsiyet)
#7
20-11-2021, Saat:11:01 AM
Allah razı olsun,

Sonuç olarak hiç bir mezhep bunları inkar etmemiş, bunnların hepsini yapın buyurmuşlardır.
Hepsi de, hem namaz abdesinde, hem gusülde; ağzı burnu yıkayın, intinşak, mamaza vs. yapılmalı demişlerdir.

Ancak Kur'anda açıkça dataylandırlmayan inceliklerde Peygamber efemdimizin yaptıklarına bakılarak hüküm çıkarılmaya çalışılmıştır.
Zira Peygamber efendimiz de bunları yaparken bizzat kendisi bu farz, bu sünnet diye belitrmemiştir.
Mezhep imamlarımız ellerindeki diğer delillere, hadislere, rivayetlere bakarak; somut durumlar karşısında insanlara kolaylık olması için böyle bir tasnife gitmişlerdir. (işte mesala bu konuyu açan kardeşimizin somut durumu. Zorlaştırmayın kolaylaştırın!)

Allah hepsinden razı olsun...


Hızlı Menü:


Görüntüleyenler: 1 Ziyaretçi