İslami Forum

Tam Versiyon: Namazda Bazen Sessiz Telaffuz
Şu anda arşiv modunu görüntülemektesiniz. Tam versiyonu görüntülemek için buraya tıklayınız.
Herkese selamın aleyküm, namazdayken malum ses düzeyi duyabileceğimiz kadar olmalı. Bazen evdeki seslerden ötürü kulak tıkacı kullanıyorum. Bundan dolayıda secdeden kalkarken vb sesimin fazla çıkmaması için dikkat ederken bazen kelime telaffuzlarını tam yapamıyorum. '' Allahu Ekber'' diye kalkarken ''Hu'' sesini tam telaffuz edemiyorum. Veya Ettehiyatü' nün sonunda '' Ve abdühu ve rasulü'' derken ''ve' '' sesini telafuz edemiyorum. Bu sesleri okuyorum, ama içinden okumakla kendi duyabileceğin bir sesle okumak arasında kalıyor. Anlık bi durum olduğu için akışına çok müdahale etmediğini düşünüyorum. Bu durumun namazın sıhhati açısından bi problemi var mıdır acaba? Herkese teşekkürler şimdiden
Aleykümselam Hoşgeldiniz.

Okuyuştaki sahihlik ölçüsü sağırlık ve gürültü gibi bir engel olmadıkça, kişinin okuduğunu kendi kulağıyla işitecek kadar telâffuz etmesidir.
Buna göre, insanın kendisinin veya yakınında bulunan birisinin işitemeyeceği kadar bir okuma şekli sahih olmaz.
Hanefî fâkihlerinin çoğunun ortak görüşü budur. (İbni Âbidîn, I/359.)


Fakat Hanefî ulemâsından İmam Kerhî’nin bu meseledeki görüşü farklıdır. Ona göre, insan, harfleri mahreçlerinden (ağızdaki çıkış yerlerinden) çıkarsa, yâni harfleri belli etse de okuduğunu işitmese okuyuş, câiz olur. Çünkü, okumak dilin işidir; kulağın işi ise işitmektir.
Dolayısıyla, harfleri dilin telâffuzu kâfi gelir.
Bedâyiu’s-Sanâî’de Kerhî’nin bu görüşünün sahih ve kuvvetli olduğu, hattâ bazı âlimlerin bu görüşü İmam Ebû Yusuf’a nisbet ettikleri belirtilmektedir.
Binâenaleyh, bazı harfleri insanın kendisinin dahi işitemeyecek derecede kısık sesle okuduğunda namaz bozulmaz.
Bunda “umum belvâ” olduğundan namaz sahih olur.
(Umum belva, insanların kaçınmasının mümkün olmayacağı şekilde bir “belânın”, bir meselenin yangınlık göstermesidir. Bu mesele İslâm hukukunda bir delil olarak da ele alınır.)
(“Umum belva” meselesinin daha geniş izahı için, aynı serinin berinci kitabı olan Helâl Haram’ın 146. sayfasına bakabilirsiniz.)
Maşallah çok güzel bir yorum olmuş. Teşekkürler, Allah razı olsun.
Bir ilave naçizane;
Ağzınız tamamen kapalı olarak okunursa bu sessiz okuma olur, yani caiz olmayan okuma;
Dudaklarınız ve diliniz depreşerek okunursa, ses çıkmasa bile bu bahsedilen sesli okuma yani caiz olan okuma olur.

Allah'a emanet